Krekels en Sprinkhanen - 2008

Moderator: joeric

Berichtdoor bonitin op 04 aug 2008, 16:16

Hartelijk dank "K" voor het boekenadvies en de identificatie!

Trogon, dat 'beest' is gefotografeerd verleden maand in de nabijheid van het kasteel van Ooidonk (Oost-Vlaanderen):-)
bonitin
Spreeuw

Berichtdoor Krekke op 05 aug 2008, 08:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bonitin</i>
<br />Hartelijk dank "K" voor het boekenadvies en de identificatie!

Trogon, dat 'beest' is gefotografeerd verleden maand in de nabijheid van het kasteel van Ooidonk (Oost-Vlaanderen):-)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

graag gedaan bonitin...
De Tirion insectengids geeft een goed overzicht van de insecten-families en onderfamilies in die mate dat het nog steeds toegankelijk is, en dat is het sterke punt van het boek. Om die reden werd hij gebruikt aan UGent als kennismaking met insecten in de cursus "Arthropoda" en als ondersteuning / geheugensteuntje bij het studeren. Voor determinaties op zich grijp je best altijd terug naar specifieke sleutels / gidsen.
Krekke
Spreeuw

Berichtdoor paterke op 11 aug 2008, 21:14

Is deze bekend?

Afbeelding
paterke
Sperwer

Berichtdoor Krekke op 11 aug 2008, 22:06

paterke,

wij hadden in 2005 deze soort eveneens in Les Hautes Alpes, nabij Col d'Agnel, tegen Italiaanse grens. Maar Voor determinatie moet je andere literatuur raadplegen dan onze gidsjes... het aantal soorten in de bergen loopt al snel op boven de 100 bv. Zwitserland 107 soorten in totaal!

ik denk dat het afgebeelde beest Miramella alpina is... Groene bergsprinkhaan, algemeen eens boven de 2000m

Afbeelding
Afbeelding
Krekke
Spreeuw

Berichtdoor paterke op 11 aug 2008, 23:11

Bedankt 'K'. Ik denk dat ik maar bij mijn vlinderkes zal blijven. Deze vind ik zo moeilijk niet.[;)]
paterke
Sperwer

Berichtdoor Carlos op 12 aug 2008, 18:57

Afbeelding
Vendée 2008 - grote bruine joekel die ik nog nooit gezien meen te hebben. Naam?
Carlos
Visarend

Berichtdoor Krekke op 12 aug 2008, 22:21

heej Carlos,

Zadelsprinkhaan (Ephippiger ephippiger) zou ik denken... wel bruin exemplaar! Weet niet of er gelijkende soorten daar voorkomen?!

groetjes,
Kevin
Krekke
Spreeuw

Berichtdoor Billy op 12 aug 2008, 23:38

Ephippiger provencalis?
Billy
Bosuil

Berichtdoor Krekke op 13 aug 2008, 00:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Billy</i>
<br />Ephippiger provencalis?

je kan gelijk hebben Billy, Provencaalse zadelsprinkhaan is gelijkend op onze inheemse Zadelsprinkhaan maar... bruiner (onder andere)
Afbeelding
Krekke
Spreeuw

Berichtdoor DDD op 16 aug 2008, 19:10

Vandaag eens langs de Schelde gefietst tussen brug Helkijn en brug Warcoing, speciaal met de bedoeling de bijzondere sprinkhaan die ik daar al een tiental jaar op rij (bijna uitsluitend auditief) waarneem, met zekerheid te determineren. Het blijkt helemaal zeker om Gouden sprinkaan te gaan (zoals ik dacht). Voor wat het waard is: een stukje van deze berm bevindt zich op grondgebied Spiere (het gaat om de waalse kant van de berm) en warempel zat ook daar 1 ex. te zingen.
In totaal telde ik 12 zingende mannetjes (dat was wel na 18h30). Leuk toch voor een sprinkhaanarme regio als de onze.
DDD
Buizerd

Berichtdoor Krekke op 18 aug 2008, 14:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DDD</i>
<br />Vandaag eens langs de Schelde gefietst tussen brug Helkijn en brug Warcoing, speciaal met de bedoeling de bijzondere sprinkhaan die ik daar al een tiental jaar op rij (bijna uitsluitend auditief) waarneem, met zekerheid te determineren. Het blijkt helemaal zeker om Gouden sprinkaan te gaan (zoals ik dacht). Voor wat het waard is: een stukje van deze berm bevindt zich op grondgebied Spiere (het gaat om de waalse kant van de berm) en warempel zat ook daar 1 ex. te zingen.
In totaal telde ik 12 zingende mannetjes (dat was wel na 18h30). Leuk toch voor een sprinkhaanarme regio als de onze.

voor "die regio" inderdaad een goede vondst! Weliswaar moet gekwijt dat Gouden sprinkhaan de laatste jaren op meer en meer plaatsen wordt angetroffen... bv. laatste twee jaar kwamen er in de regio ZO-Brabant heel wat vindplaatsen bij; is dit te wijten aan natuurbeheer (want veel meeste plaatsen in natuurgebied) of bv. een beter bermbeheer (tevens enkele vindplaatsen langsheen een oude spoorwegzate, nu drukbereden fietsroute, en bevordert ongetwijfeld verspreiding!)

is trouwens erg algemeen in het zuiden... waarom toch?

groetjes,
K
Krekke
Spreeuw

Berichtdoor ludwigIII op 19 aug 2008, 22:04

Hoi allemaal, ik heb een sprinkhaan waar ik geen naam kan op plakken. In Mol gefotografeerd op 03-08-2008. Dank voor hulp.

http://www.natuurfotoalbum.be/map/showf ... hoto=53115
ludwigIII
Pimpelmees

Berichtdoor jonas op 20 aug 2008, 06:37

Een mooi exemplaar knopsprietje.
Zie oa de licht verdikte sprietjes en superhoekige zijkielen vant halsschild, das het belangerijkste ;)

groeten Jonas
jonas
Sperwer

Berichtdoor ludwigIII op 20 aug 2008, 06:55

Bedankt Jonas.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jonas</i>
<br />Een mooi exemplaar knopsprietje.
Zie oa de licht verdikte sprietjes en superhoekige zijkielen vant halsschild, das het belangerijkste ;)

groeten Jonas
ludwigIII
Pimpelmees

Berichtdoor Jurgen op 25 aug 2008, 14:15

Pvt stuurde daarnet een smske: een vrouwtje Zuidelijke Boomsprinkhaan op zijn werk in Mechelen, schone waarneming!!!
Jurgen
Bosuil

Berichtdoor pvt op 25 aug 2008, 14:22

wolfie, gelieve uw mail te checken voor foto ter bevestiging...
ge weet wel da'k meer op jouw oordeel dan op het mijne vertrouw wat springbeesten betreft...

det. intussen bevestigd.

Afbeelding
pvt
Visarend

Berichtdoor bonitin op 27 aug 2008, 10:05

Is dit het mannetje van Conocephalus discolor?
Die ben ik tegengekomen in Natuurgeboied De Bourgoyen Gent op 21 augustus
Afbeelding
bonitin
Spreeuw

Berichtdoor DDD op 30 aug 2008, 19:37

Neen, volgens mij is dit een mannetje Gewoon spitskopje.

Vandaag eens langs de andere kant van de Schelde gefietst en ik vond Gouden sprinkhaan zowel te Bossuit (2 zp) als te Helkijn (daar 9 zp tussen de brug en de kerk, voor de geïnteresseerden: het vergt slechts een heel korte wandeling vanaf het kerkplein van Helkijn tot aan het jaagpad als je langsachter de kerk om gaat, Gouden sprinkhaan is een placide soort die heel makkelijk te benaderen is). Ze zitten dus ook zonder discussie in onze regio.
DDD
Buizerd

Berichtdoor jonas op 30 aug 2008, 20:10

In Oostende zitten die ook al op 2 plaatsen (wellicht zelfs meer)..
Tis waarschijnlijk zoals Kevin zegt, dat ze overal erg vooruit gaan.

Vandaag ook greppelsprinkhanen, knopsprietjes, grote groene sabels, goudenspinkhanen, gewoon en zuidelijk spitskopje enz...

groeten Jonas

EDIT: met fototje [:)]
Afbeelding
jonas
Sperwer

Berichtdoor bonitin op 31 aug 2008, 20:09

Bedankt DDD!
bonitin
Spreeuw

VorigeVolgende

Keer terug naar Sprinkhanen en krekels