Bijen in berging

Moderators: joeric, jernoldson

Bijen in berging

Berichtdoor ingrid1963 op 22 jan 2016, 10:30

Ik heb een maand of 2 geleden een potje binnengezet met narcissen, dat stond in mijn koele berging, gisteren merkte ik drie bijen op, zij zaten op mijn venster in de berging, ik vermoed dat een bij eitjes heeft gelegd in het potje en dat deze door binnen te staan zijn uitgekomen.
Ik heb nu de drie bijen in mijn stalletje gezet, ik heb ze een huisje gemaakt van isimo, droge bladeren ingelegd en nog wat takken van klimop rondgelegd, gans de boel afgedekt met karton,
ik hoop dat ik er goed heb aangedaan? Ik wist niet goed wat ik verder kan doen.
Ik hoop dat ze in nog wat in winterslaap gaan , ik zou het zonde vinden als ze toch moesten sterven al zit die kans er in :(
Had ik dat geweten , ik had mijn potje met narcissen niet binnengehaald :(

Hebben jullie soms nog tips?
ingrid1963
Goudhaan

Re: Bijen in berging

Berichtdoor Sdry op 25 jan 2016, 12:27

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt ze in een koudere temperatuur te zetten. Kunnen ze vandaar uit naar buiten ? Sommige bijen gaan inderdaad in winterslaap als adult, of zitten al enige tijd in de grond als adult te wachten op het echte goede voorjaars-weer. Ze kunnen zo nog wel tegen koudere temperaturen denk ik. Lijkt me moeilijk te voorspellen of ze het zullen uithouden tot de periode dat ze normaal actief zijn, enkel dan zullen ze aan voortplanting kunnen doen.

Indien je fotos gemaakt hebt kan je je verhaal ook registreren op www.waarnemingen.be en kunnen de bijen mogelijk op naam gebracht worden!
Sdry
Spreeuw

Keer terug naar Bijen, wespen en mieren