Aangeraden determinatiewerken - Dagvlinders

Moderator: Pieter Van Dorsselaer

Aangeraden determinatiewerken - Dagvlinders

Berichtdoor Pieter Van Dorsselaer op 24 sep 2009, 14:51

Bij Natuurpunt Studie stelden we recent een lijst samen van aan te raden werken rond herkenning, verspreiding en ecologie.
Dit zijn naar onze bescheiden mening de werken die een plekje verdienen op de boekenplank van iedereen die met dagvlinders bezig is.
Opmerkingen welkom!

HERKENNING

Auteur(s): Wynhoff I., van Swaay C.A.M., Veling, K. & Vliegenthart, A.
Jaartal: 2009
Titel: De nieuwe veldgids dagvlinders
Uitgeverij: Uitgeverij KNNV/De Vlinderstichting, Utrecht/Wageningen.
ISBN: 9789050112925
Korte omschrijving: Het perfecte veldboek om alle Belgische en Nederlandse dagvlinders te leren kennen. De Nieuwe Veldgids Dagvlinders biedt een schat aan praktische informatie waarmee 150 soorten gemakkelijk op naam te brengen zijn. Handige determinatietabellen leiden eerst tot familie- en dan tot soortsniveau. Van de boven- en onderkant van elke vlinder zijn duidelijke afbeeldingen opgenomen, waar nodig met opvallende kenmerken extra uitvergroot. Ook bevat de gids kleurenfoto’s uit de vrije natuur, en van de soorten waarvoor dat nuttig is, ook foto’s van eitjes, rupsen en poppen. De Nieuwe Veldgids Dagvlinders heeft een overzichtelijke opmaak met twee pagina’s per soort. Naast de afbeeldingen en verspreidingskaartjes biedt de gids bondige informatie over uiterlijke kenmerken, vliegtijd, voorkomen,
waardplanten en zeldzaamheid.
Te verkrijgen bij: http://winkel.natuurpunt.be/toon_artike ... tikel=2967

Auteur(s): Lafranchis, T.
Jaartal: 2009
Titel: Dagvlinders van Europa - Veldgids dagvlinders met determinatiesleutels
Uitgeverij: KNNV Uitgeverij, Zeist, m.m.v. De Vlinderstichting
ISBN: 978 90 5011 302 1
Het oorspronkelijk engelstalige determinatiewerk van Lafranchis 'Dagvlinders van Europa' dat reeds in het Frans beschikbaar was, werd door onze collega's van De Vlinderstichting nu ook vertaald naar het Nederlands. Dit boek is een met foto's geïllustreerde determinatiesleutel waarmee je alle Europese soorten dagvlinders via keuzemogelijkheden op naam kan brengen. Dit boek is dé oplossing voor al wie in het buitenland soms wanhopig probeert om de vele blauwtjes en zandoogjes correct te identificeren.
Te verkrijgen bij: http://winkel.natuurpunt.be/toon_artike ... tikel=3159

Auteur(s): Tolman, T. & Lewington, R.
Jaartal: 1999
Titel: De nieuwe vlindergids: Overzicht van alle dagvlinders van Europa en Noordwest-Afrika.
Uitgeverij: Tirion.
ISBN: 90 5210 325 9
Korte omschrijving: De enige gemakkelijk mee te nemen, uitvoerige veldgids van de dagvlinders van Europa en Noordwest-Afrika. Behandelt alle 450 soorten, met van elke soort een afbeelding van het mannetje, het vrouwtje en indien van toepassing, de belangrijke ondersoorten of vormen. Meer dan 2000 kleurenillustraties en meer dan 400 verspreidingskaarten. De teksten bij de soorten behandelen naamgeving, verspreiding, vliegtijd, uiterlijk en variatie, biotoop, gedrag, levensloop en waardplanten. Alle informatie in dit boek is verzameld uit originele publicaties en beslaat Europa en Noordwest-Afrika. Ideaal voor de reizende natuurliefhebber.
Te verkrijgen bij: http://winkel.natuurpunt.be/toon_artike ... rtikel=208

ECOLOGIE & VERSPREIDING

Auteur(s): Bos, F., Bosveld, M., Groenendijk, D., van Swaay, C. & Wynhoff I.
Jaartal: 2006
Titel: De Dagvlinders van Nederland. Verspreiding en bescherming. Nederlandse Fauna 7
Uitgeverij: Naturalis - KNNV Uitgeverij - EIS-Nederland
ISBN: 90-5011-227-7
Korte omschrijving: Geeft een uitgebreid overzicht van de ecologie en verspreiding van alle in Nederland voorkomende dagvlinders (106 soorten). Een standaardwerk op vlak van ecologie.
Te verkrijgen bij: http://winkel.natuurpunt.be/toon_artike ... tikel=2045
Pieter Van Dorsselaer
Spreeuw

Re: Aangeraden determinatiewerken - Dagvlinders

Berichtdoor David Deruytter op 07 mei 2010, 02:23

hallo,

Ik zag net dat er een nieuwe editie is van (allé sinds februari eigenlijk maar nu maar gezien)

De nieuwe vlindergids: Overzicht van alle dagvlinders van Europa en Noordwest-Afrika.

een nieuwe editie is. Nog altijd een aanrader? iemand een mening :-p
David Deruytter
Spreeuw

Berichtdoor sylvain op 23 jun 2010, 19:49

misschien niet het ideale boek voor determinatie maar wel een zeer sterke aanrader voor wie interesse heeft in vlinders. Kijk even op volgende website.
http://www.nhbs.com/the_butterflies_of_ ... _5507.html
sylvain
Sperwer

Berichtdoor pat op 23 jun 2010, 20:11

Volgens paterke ben ik de gelukkige eigenaar van het boek " Elseviers vlindergids " tweede druk.
Te koop voor 1000 euro :lol: of je moet in mijn testament staan.
pat
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 23 jun 2010, 20:17

pat schreef:Volgens paterke ben ik de gelukkige eigenaar van het boek " Elseviers vlindergids " tweede druk.

Het is een batje in het kwadraat maar nog geen soldentijd zo te zien.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor paterke op 24 jun 2010, 22:55

pat schreef:Volgens paterke ben ik de gelukkige eigenaar van het boek " Elseviers vlindergids " tweede druk.

Ik denk dat ik al ergens gehoord heb dat de kans groot is om er in te staan. Maar 't mag voor mij nog een hele tijd duren hoor. =O
paterke
Sperwer

Berichtdoor pat op 25 jun 2010, 10:51

paterke schreef:

Ik denk dat ik al ergens gehoord heb dat de kans groot is om er in te staan. Maar 't mag voor mij nog een hele tijd duren hoor. =O

Het boek zeker en vast nog nodig in Slovenië en je staat op de 1ste plaats :mrgreen:
pat
Bosuil

Berichtdoor jynx op 01 sep 2010, 16:55

Ik overweeg me nog een vlinderboek extra aan te schaffen voor Europa . Tolman of Lafranchis ? En waarom ?
jynx
Sperwer

Berichtdoor Pjoris op 02 sep 2010, 22:44

Volgens mij Tolman: betere tekst, betere afbeeldingen én nu ook met afbeeldingen naast de tekst (integenstelling tot de oude versie). Ik vind het tabel systeem voor vlinders nu niet zo praktisch. Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Wim Flatus op 03 sep 2010, 07:46

Ik gebruik beiden. Ze hebben zo elk hun voor en nadelen.
De Tolman heeft inderdaad betere tekst en afbeeldingen en de vlinders zijn getekend op ware grootte. Er staan ook meer ondersoorten in. Een beginner die in het buitenland vlinders determineert met dit boek zal niet ver geraken. Er worden heel weinig determinatiekenmerken aangegeven.
De Lafranchis is heel wat minder op gebied van afbeeldingen en tekst. Maar heeft het grote voordeel is dat determinatie kenmerken duidelijk worden aangegeven. Bij blauwtjes en parelmoervlinders is dat heel handig, voor erebia's is hij vrijwel niet bruikbaar en moet men terugvallen op de Tolman.
Wim Flatus
Spreeuw

Berichtdoor jynx op 03 sep 2010, 17:56

Bedankt voor jullie reacties. Het zal de Tolman worden, voor Lafranchis kan ik in de bib terecht.
jynx
Sperwer

Berichtdoor jynx op 05 nov 2010, 22:57

Dit is toch al iets goedkoper en er moet niemand zijn lepel voor weggooien ;-)

http://www.boekned.nl/BoekDetail.aspx?b ... 39.455.456
jynx
Sperwer

Berichtdoor Pjoris op 05 nov 2010, 23:15

Waarom is de Higgins eigenlijk zoveel beter dan de Tolman ? Ik ben eigenlijk niet geneigd mijn Higgins te gebruiken gezien ik de Tolman (Engelse versie) en Lefranchis heb; ik vind hem eigenlijk niet zo handig ... Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor sylvain op 06 nov 2010, 16:17

Pjoris schreef:Waarom is de Higgins eigenlijk zoveel beter dan de Tolman ? Ik ben eigenlijk niet geneigd mijn Higgins te gebruiken gezien ik de Tolman (Engelse versie) en Lefranchis heb; ik vind hem eigenlijk niet zo handig ... Joris

Mijn indrukken over deze gidsen in verband met determinaties voor de Europese fauna zal een mengelmoes zijn van voor- en nadelen maar mijn hart gaat zeker ook uit naar de Higgins voor determinaties. Het heeft me jaren gekost om ongeveer dat boekje van buiten te kennen. Ongelooflijk hoe gecondenseerd men daar de determinatie gedetailleerd heeft in onder gebracht.
Higgins:
Pro: Zeer goede beschrijving van kenmerken van soorten op zowel bovenzijde als onderzijde van de vleugels. De beschrijving is ook zeer goed voor de soorten die grote variatie vertonen qua habitus zoals bvb bij het genus Erebia. Ook zeer goed op dat vlak voor de belangrijke ondersoorten (geografische rassen misschien betere benaming) en zeer handige determineersleutels voor de sterk gelijkende soorten en hoe deze dan uit te sluiten.
Con: Beperktere kleurafbeeldingen en van iets mindere kwaliteit maar toen de Higgins werd uitgegeven was dat wel zeer goed, uiteraard ook voorbijgestreefde verspreidingskaarten omdat er ondertussen veel nieuws kwam op dat vlak door vlinderliefhebbers en zeker ook het ontbreken van een aantal recent beschreven of ontdekte soorten.
Tolman:
Pro: de iconografie van practisch alle Europese soorten en heel wat majeure geografische rassen.
Con: nogal wat fouten in o.a. de verspreidingskaarten en in de tekst, geen enkele determinatiesleutel en dus ook niets over uitsluiten van vergelijkbare soorten. Niets betreffende de variatie bij iedere soort en geografische rassen.
De zeer goede iconografie is terug te vinden op het Internet zodat het belangrijkste niet echt uit het boek moet komen: http://nlbif.eti.uva.nl/bis/vlinders.ph ... ry=soorten
Lafranchis:
Pro: zeer goede verspreidingskaarten. Verstandig om soms alleen Balkan of zo te tonen wat meer detail mogelijk laat en dus zeker accuratere gegevens laat zien.
Con: te simplistisch qua determinatie voor heel wat soorten tot zelfs onmogelijk te doen op het terrein (vb genitalia bestuderen van Melitaea, Hipparchia enz. met een loep en duwen op het achterlijfje).
Veel te beperkte afbeeldingen voor veel soorten. Niets over variatie. Alles met een foto uit de natuur determineren is niet haalbaar.
Besluit: voor het echte determinatiewerk door enkel en alleen gebruik te maken van uitwendige kenmerken is de Higgins inderdaad onovertroffen. Enkel hier wordt ook rekening gehouden met de variatie die er per soort vookomt. Combineren met de website is super goed te doen.
Deze auteur heeft trouwens ook nog op zijn palmares een boek over de mannelijke genitatlia van Europese dagvlinders. Voor de echte student nog steeds niet te omzeilen.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor Wim Flatus op 06 nov 2010, 16:56

@ Silvain: Is dat boekje over de mannelijke genitalia nog verkrijgbaar?
Ik wil wel wat meer zekerheid bij het determineren van parelmoers.
Zo ja, kun je dan de titel en het ISBN-nr doorgeven.

Dank bij voorbaat,

Declercq Wim
Wim Flatus
Spreeuw

Berichtdoor sylvain op 06 nov 2010, 18:00

Wim Flatus schreef:@ Silvain: Is dat boekje over de mannelijke genitalia nog verkrijgbaar?
Ik wil wel wat meer zekerheid bij het determineren van parelmoers.
Zo ja, kun je dan de titel en het ISBN-nr doorgeven.

Dank bij voorbaat,

Declercq Wim

"The classification of European Butterflies" door Lionel G Higgins. Ik vermoed dat dit boek nog te vinden is in tegenstelling tot de gids.
Uitgever: Collins, London. 1975
ISBN 0 00 219624 7
Een paar extra's.
1/ enkel voor mannetjes bruikbaar. Dus je blijft in de problemen met de wijfjes. Prepareren van genitalia van vrouwtjes is veel delicater en ook het bekijken onder binoculair is minder duidelijk. Misschien kan dit ook helpen bij onderscheiden van soorten maar bij mijn weten bestaat daar geen boek over voor Europa.
2/ Dan wil ik je zeker ook aanraden om het volgende te downloaden: http://webh01.ua.ac.be/vve/Documents/En ... hure01.pdf zodat je weet hoe het in zijn werk gaat. Practisch geschreven en in het Nederlands.
3/ Bij opgezette mannelijke exemplaren kan het ook iets minder ingrijpend door het achterlijfje te borstelen zodat alle haartjes aan het uiteinde eraf zijn. Bij een aantal exemplaren zal je de valven kunnen zien en zo mogelijk de typische vormen, stekeltjes en dergelijke voldoende kunnen waarnemen. Lukt niet bij alle exemplaren! De valven zijn soms niet te zien en bevinden zich tussen de chitine structuren.
4/ Het interpreteren ervan vraagt zeker oefening + vergelijkend materiaal om dat onder de knie te krijgen.
Al deze technieken zijn ook nuttig bij Hipparchia's, Pyrgus enz.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor Wim Flatus op 06 nov 2010, 18:28

Merci
Wim Flatus
Spreeuw

Berichtdoor sylvain op 06 nov 2010, 20:04

Wim Flatus schreef:Merci

Graag gedaan.

Misschien moet er eens een workshop georganiseerd worden op één van de toekomstige natuurstudiedagen in de provincie.
De KULAK zou daar perfect kunnen in meewerken, als het mag natuurlijk... En het is natuurlijk niet voor een breed publiek maar dat moet zeker kunnen.
Zou eens wat anders zijn dan alleen maar sprekers met mooie plaatjes en interessante praatjes.

Misschien kan er met de huidige digitale fotografie ook nog wat gerealiseerd worden met die onthaarde abdomens om zo de valven te bekijken.
Ik denk aan het monteren van fototoestel op de binoculair waarbij het beeld nog sterk kan worden uitvergroot.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor jynx op 09 mei 2011, 22:27

Te koop aangeboden : Elseviers vlindergids , Higgins & Riley, tweede editie 1980, in perfecte staat (ongebruikt exemplaar) ! Prijs otk. Bod via scheldezoon@hotmail.com.
jynx
Sperwer

Berichtdoor pvt op 15 sep 2011, 12:24

Higgins, Tolman en Lafranchis krijgen er een concurrent bij, iets moeilijker uit te spreken wel: de Haahtela et al.

http://www.nhbs.com/butterflies_of_britain_and_europe_tefno_176111.html&tab_tag=album
pvt
Visarend

Volgende

Keer terug naar Dagvlinders