Onderscheid luzernevlinders

Moderator: Pieter Van Dorsselaer

Onderscheid luzernevlinders

Berichtdoor wvreusel op 08 jun 2009, 12:25

Een niet al te gemakkelijk onderwerp: de luzernevlinders. Gele en zuidelijke zijn niet zo eenvoudig uit elkaar te houden. Maar ook oranje luzernevlinder kan problemen geven indien enkel de onderkant wordt waargenomen. Heb jij tips om deze soorten uit elkaar te houden?
wvreusel
Sperwer

Re: Onderscheid luzernevlinders

Berichtdoor sylvain op 08 jun 2009, 20:00

Ik zal proberen een webpagina van de gestopte Z.W.V.V.K. website op dit forum te krijgen waarop een aantal kenmerken werden weergegeven om C. crocea te onderscheiden van de 2 andere soorten die mogelijk in Vlaanderen passeren. Maar wel hoofdzakelijk het verschil tussen C. crocea (inclusief de witte forma helice) versus C. hyale.

De twee andere soorten (C. hyale en C. alfacariensis) op basis van habitus van de volwassen vlinder uit elkaar halen is een utopie. Voor typische exemplaren lukt dat nog maar er zijn echt vlinders bij die perfect intermediaire kenmerken hebben. Het is dan zoals bij fotografie: je kan er over uren discussieren zonder maar één stap verder te komen.
De man die het monumentale boek "Les Colias du Globe: Monograph of the genus Colias" geschreven heeft, Joseph Verhulst, en een eminent kenner van dit genus kan het niet eens met zekerheid garanderen en hij heeft miljoenen Coliasjes gezien in zijn leven.
Bijna volwassen rupsen zijn wel duidelijk verschillend en bieden zekerheid. Opgelet in jong stadium is het ook niet eenvoudig.
Het type biotoop van C. alfacariensis en C. hyale zijn duidelijk verschillend en laten toe om per deductie in te schatten welke soort men ziet. Niets belet echter dat er hier en daar een "vreemde eend" zou tussen vliegen.
Bij trekvlinders die bij ons terecht komen heeft men dat uiteraard helemaal niet als referentiepunt en is het echt wel heel moeilijk.

Besluit: globaal moet men mits goed onderzoek C. crocea hier kunnen onderscheiden.
Foto's zijn meestal onvoldoende want je krijgt enkel zicht op onderzijde die niet veel helpt.
Allen aan het vlindernet is en blijft de boodschap !

PS
Als je het echt wel eens bont wil maken met Luzernevlinders moet je rond 20-25/08 naar de regio ten Noorden van het Balatonmeer (Hongarije) reizen in de omgeving van Varpalota waar er samen met bovengenoemde soorten ook nog C. erate en C. chrysotheme voorkomen en er met vrij grote zekerheid hybriden te vinden zijn tussen al die soorten. Dat wordt pas heel erg lastig maar uiterst boeiend.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor janus op 08 jun 2009, 22:48

omdat niet iedereen de wetenschappelijke namen zo maar uit het hoofd kent, en omdat dergelijke identificatietopics best zo laagdrempelig mogelijk blijven:

oranje luzernevlinder: Colias crocea
gele luzernevlinder: Colias hyale
zuidelijke luzernvlinder: Colias alfacariensis

het valt trouwens op dat waarnemingen.be een andere naamgeving gebruikt, daar wordt de oranje luzernvlinder C. croceus.

en nu maar hopen dat sylvain die webpagina opnieuw actief krijgt!
janus
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 09 jun 2009, 22:20

janus schreef:omdat niet iedereen de wetenschappelijke namen zo maar uit het hoofd kent, en omdat dergelijke identificatietopics best zo laagdrempelig mogelijk blijven:

oranje luzernevlinder: Colias crocea
gele luzernevlinder: Colias hyale
zuidelijke luzernvlinder: Colias alfacariensis

het valt trouwens op dat waarnemingen.be een andere naamgeving gebruikt, daar wordt de oranje luzernvlinder C. croceus.

en nu maar hopen dat sylvain die webpagina opnieuw actief krijgt!

1/ Determinatie van Colias soorten:
Ik heb de tekst en figuren terug. Wie helpt om dit op het forum te krijgen?
Het lukt mij als IT non-freak niet direct om dit als geheel in dergelijke reply te krijgen.
Ik heb interessantere zaken voorhanden dan een website te starten. Iemand anders mag het gerust plaatsen.

2/ Nomenclatuur:
Ik ben eerder geneigd om de lat hoger te leggen. Er is al genoeg nivellering in deze wereld.
Ben zeker nog van de oude stempel...
Dus volgens mij veel beter universele Latijnse namen. Laten we wel auteur en jaartal van publicatie laten vallen voor de eenvoud.
Zo kan je met veel meer mensen spreken en samen weten waarover je het hebt. Ga maar eens net over de grens spreken met een vlinderliefhebber in Rijsel (dit is geen fictie!). De Fransman met Franse namen en wij met onze mooie Nl-talige namen. Ver zullen we niet komen.
Het is een goede geheugen oefening die Dr Alzheimer op afstand helpt te houden.
Sommige Nl talige namen zijn bovendien totaal fout gekozen en brengen foute determinaties met zich mee, zoals bij Geelsprietdikkopje als type voorbeeld voor West-Vlaanderen. Heel wat soorten hebben trouwens meerdere en soms verkeerd en door elkaar gebruikte Nl namen. Op welk boek moet men zich trouwens baseren want verschillende Nl-talige boeken hebben verschillende namen voor dezelfde soort. Enfin veel stof ter discusie.
Inderdaad is er ook wel noodzaak tot standardisatie van de wetenschappelijke nomenclatuur.
Goed initiatief: http://www.faunaeur.org/index.php. Eenvoudig qua gebruik en voor iedereen toegankelijk. Perfect is het niet want perfectie is niet van deze wereld.

Besluit: wie kan helpen met suggestie of het plaatsen onder eigen naam van de determinatiekenmerken die hulp kunnen bieden voor de Coliasjes, laat het weten !
sylvain
Sperwer

Berichtdoor sylvain op 10 jun 2009, 19:53

mijn SOS is niet beantwoord.
Wie interesse heeft stuurt me maar een boodschapje via het forum met zijn mailadres waar ik het naartoe kan sturen.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor Free op 10 jun 2009, 20:39

Ok, stuur maar grust door naar mij Sylvain.
Free
Buizerd

Berichtdoor roelandlibeer op 10 jun 2009, 22:48

Het document van Sylvain om de verschillende luzernevlinders te onderscheiden vind je hier
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 11 jun 2009, 17:12

roelandlibeer schreef:Het document van Sylvain om de verschillende luzernevlinders te onderscheiden vind je hier

Bedankt om het in een mooiere layout te gieten.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor joost op 11 jun 2009, 19:36

Mooi bruikbaar overzicht! Bedankt Sylvain en Roeland!

Jammer dat de latijnse namen niet bij staan... (of ben ik nu stout!)
joost
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 11 jun 2009, 20:22

joost schreef:Mooi bruikbaar overzicht! Bedankt Sylvain en Roeland!

Jammer dat de latijnse namen niet bij staan... (of ben ik nu stout!)[/size]

Heb het voor de lol (of is het fun ?) aangepast.
Soms, voor heel even, ben ik de goedheid zelve ... maar moet toch niet blijven aandringen.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor wvreusel op 20 jul 2009, 14:22

Nog een vraagje: bij het vrouwtje van de Oranje luzernevlinder forma helice staat in het document van Sylvain dat de franje niet roze is gekleurd. In de Dagvlinders van de Benelux staat bij deze vorm een foto van een beest met duidelijk roze rand. Is dit toch een foutje in de tekening van Sylvain?

Wouter
wvreusel
Sperwer

Berichtdoor pvt op 23 sep 2009, 13:23

Dit blijft voor vele mensen toch geen gemakkelijke soortengroep.
Quasi dagelijks zijn er meerdere meldingen van gele luzernevlinder (Colias hyale voor Sylvain ;-) ), dikwijls door waarnemers met weinig ervaring. En we moeten eerlijk zijn, echt (Hollands) oranje is die oranje luzernevlinder (Colias crocea/us?) nu ook weer niet...
Indien deze waarnemingen al vergezeld worden door foto's blijkt het (toch zeker voor Vlaanderen) in de meeste gevallen om oranje luzernevlinder te gaan. Er zijn dan nog een aantal waarnemingen van gele luzernevlinder in de omgeving van de Viroinvallei, maar hier gaat het dan misschien eerder om zuidelijke luzernevlinder (Colias alfacariensis)? Bij deze waarneming bijvoorbeeld vermeldt de waarnemer dat het exemplaar vooral op rolklaver zit maar mogelijk gaat het hier niet om rolklaver maar om de gelijkende paardenhoefklaver die op kalkhellingen in de viroin vrij algemeen is en die de voedselplant is van zuidelijke luzernevlinder...
pvt
Visarend

Berichtdoor wvreusel op 23 sep 2009, 13:53

Ik heb idd mijn handen vol met het aanspreken van die mensen. Blijft een hardnekkige fout. Er hebben al wel véél waarnemers iets bijgeleerd dit jaar ;-)

Ikzelf ook want vorig jaar wel een aantal foutief goedgekeurd.

En ben jij nog zeker van deze, Pieter? http://waarnemingen.be/waarneming/view/43658177

Opvallend dat dit jaar nog geen enkele vlaamse waarneming van Gele luzernevlinder kon bevestigd worden met foto.

Ik plaats het waarschuwingsbericht nog eens een keertje op de homepage.
wvreusel
Sperwer

Berichtdoor pvt op 23 sep 2009, 17:49

jep, ik ben er nog zeker van ;-)
trouwens mijn enige zekere waarneming in België... helaas geen betere foto's...
pvt
Visarend

Berichtdoor Lanius op 25 sep 2009, 12:45

pvt schreef:jep, ik ben er nog zeker van ;-)
trouwens mijn enige zekere waarneming in België... helaas geen betere foto's...

Zowat de beste twitch die dag. Er zat toen naar het schijnt ook een poelsnip in de buurt...

wvreusel schreef:Ik heb idd mijn handen vol met het aanspreken van die mensen. Blijft een hardnekkige fout. Er hebben al wel véél waarnemers iets bijgeleerd dit jaar ;-)

Als ze er van bijleren is het geen probleem. maar er zitten wel enkele hardnekkige gasten tussen :-p
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor milene op 06 aug 2013, 21:12

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Welke zou dit dan zijn ?
milene
Pimpelmees

Berichtdoor spinvis op 07 aug 2013, 07:51

als je de vorige posts las, zou het antwoord je eigenlijk al duidelijk moeten zijn... Een oranje luzerne.

Vooral de forma helice brengt blijkbaar heel wat mensen op een dwaalspoor.
spinvis
Sperwer

Berichtdoor milene op 07 aug 2013, 08:51

Ik heb de vorige posts wel degelijk goed gelezen Maarten,
en het document van Sylvain goed bekeken ...
Maar de luzernevlinder die ik fotografeerde heeft dus wel een roze franje. Vandaar m'n twijfel, ook al wordt de gele amper gezien in België.
Klopt het dat op de gele luzernevlinder de '8' meer een '0' lijkt (volgens het document van Sylvain)
Alvast bedankt voor de reactie, nu kan ik m'n foto een naam geven ;-)
milene
Pimpelmees

Berichtdoor wvreusel op 07 aug 2013, 09:38

milene schreef:Ik heb de vorige posts wel degelijk goed gelezen Maarten,
en het document van Sylvain goed bekeken ...
Maar de luzernevlinder die ik fotografeerde heeft dus wel een roze franje. Vandaar m'n twijfel, ook al wordt de gele amper gezien in België.
Klopt het dat op de gele luzernevlinder de '8' meer een '0' lijkt (volgens het document van Sylvain)
Alvast bedankt voor de reactie, nu kan ik m'n foto een naam geven ;-)

Die roze franje is wel degelijk aanwezig bij Oranje luzernevlinder. In sommige documenten wordt dat anders vermeld, maar dat is een foutje.
wvreusel
Sperwer

Berichtdoor milene op 14 aug 2013, 11:35

en deze ?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
milene
Pimpelmees

Volgende

Keer terug naar Dagvlinders