determinatie dagvlinders

Moderator: Pieter Van Dorsselaer

Re: determinatie dagvlinders

Berichtdoor OlivierO op 16 sep 2011, 13:50

Ik had de URL inderdaad bekeken, maar dat was 'em dus niet. Moesten de vleugels nu meer oranje zijn (denk dat zwart, geelachtig en hier en daar wat wit weg, buiten aan de vleugelrand) dan zijn we er, maar driemaal helaas ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 16 sep 2011, 14:32

OlivierO schreef:Ik had de URL inderdaad bekeken, maar dat was 'em dus niet. Moesten de vleugels nu meer oranje zijn (denk dat zwart, geelachtig en hier en daar wat wit weg, buiten aan de vleugelrand) dan zijn we er, maar driemaal helaas ...

De aanhouder wint misschien ...
Dus feller oranje. OK ?
Zwart weg. Zwarte lijnen weg in grote delen van de vleugels maar aanwezig aan de randen. OK ?
Geen geel. Alleen egaal fel oranje ?
Wit weg. Alleen witte vlekjes langs de randen?

:?: Mijn piste blijft open lijkt me maar wacht op bevestiging.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor spinvis op 16 sep 2011, 14:42

dag sylvain,

begrijp je 'zot gedacht' niet goed (tenzij je de tweede in rij op de url bedoeld?) van die soort werd op 30/08 een exemplaar in duinkerke waargenomen.

Grt, Maarten.
spinvis
Sperwer

Berichtdoor sylvain op 16 sep 2011, 15:05

spinvis schreef:dag sylvain,
begrijp je 'zot gedacht' niet goed (tenzij je de tweede in rij op de url bedoeld?) van die soort werd op 30/08 een exemplaar in duinkerke waargenomen.
Grt, Maarten.

De gedachten van mensen zijn soms niet te doorgronden, nog minder als het zotte gedachten zijn.
Ik ben op de hoogte van 30/08.
Heb trouwens foto's gezien van "de soort" op duindoorn. Mooi document.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 16 sep 2011, 18:05

sylvain schreef:
OlivierO schreef:Ik had de URL inderdaad bekeken, maar dat was 'em dus niet. Moesten de vleugels nu meer oranje zijn (denk dat zwart, geelachtig en hier en daar wat wit weg, buiten aan de vleugelrand) dan zijn we er, maar driemaal helaas ...

De aanhouder wint misschien ...
Dus feller oranje. OK ?
Zwart weg. Zwarte lijnen weg in grote delen van de vleugels maar aanwezig aan de randen. OK ?
Geen geel. Alleen egaal fel oranje ?
Wit weg. Alleen witte vlekjes langs de randen?

:?: Mijn piste blijft open lijkt me maar wacht op bevestiging.

Feller oranje, zwarte vlekken weg maar aan de rand inderdaad wel nog zwart, geen geel en dus de witte vlekjes in die zwarte rand.

Om eerlijk te zijn: ik vind het spannend! :-D
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 16 sep 2011, 19:09

OlivierO schreef:Om eerlijk te zijn: ik vind het spannend! :-D

Tijd om de sluier op te lichten betreffende mijn gek idee.
Helaas betekent dat het einde van de thriller.

Ik kreeg meerdere reacties, ook deze van Spinvis hier op het forum, die in dezelfde richting gaan.
Kijk naar: http://www.google.be/search?hl=nl&biw=1688&bih=872&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=danaus+plexippus&oq=danaus+&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=7078l8078l0l10375l7l5l0l2l2l0l203l531l0.2.1l3l0
Ik ben uiterst benieuwd.
sylvain
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 16 sep 2011, 20:02

Ik heb gezocht onder je link en stootte op deze foto:

Afbeelding

http://bnilesh.redbubble.com/sets/93962/works/3941922-monarch-danaus-plexippus-erippus

Dit komt qua oranje kleuring het meest in de buurt, het probleem is dan weer dat de witte vlekken in de vleugelrand niet rond genoeg zijn en dat de witte vlekken bovenaan te groot zijn. Is de "Monarch Danaus Plexippus Erippus" trouwens een ondersoort? Want volgende foto kan het wel zijn, afgezien van die zwarte nerven.

Afbeelding

http://davesgarden.com/guides/bf/showimage/20/

Ik zie wel in de verschillende foto's dat die zwarte nerven van exemplaar tot exemplaar redelijk veel kan verschillen, zoals volgende foto's illustreren:

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dus dat we alleszins de soort gevonden hebben, maar het was dan allicht een redelijk uniek exemplaar of een ondersoort ... Kan je hier eventueel nog mee verder?
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor sylvain op 16 sep 2011, 21:27

OlivierO schreef:Ik zie wel in de verschillende foto's dat die zwarte nerven van exemplaar tot exemplaar redelijk veel kan verschillen, zoals volgende foto's illustreren:
...
Ik denk dus dat we alleszins de soort gevonden hebben, maar het was dan allicht een redelijk uniek exemplaar of een ondersoort ... Kan je hier eventueel nog mee verder?

Tja, zonder bewijs (vlinder of foto) is het niet mogelijk om dat met zekerheid te stellen.

Vanop welke afstand zag je de vlinder vanop je garagedak ?
De mannetjes Monarch hebben veel minder zwarte aders dan de wijfjes. Vanop zekere afstand is dat misschien nog amper waarneembaar.
Ik heb de soort meerdere keren in mooie aantallen gezien nabij Gibraltar. De zwarte aders vielen mij niet direct op.

Dit is voor Europese normen een zeer grote vlinder en ik zou gerust durven zeggen minstens 2 keer een Grote vos of Dagpauwoog.
De vlucht is ook helemaal anders dan wat wij gewoon zijn. De vlinder is uiterst snel.

Het zal voor altijd spannend blijven...
sylvain
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 17 sep 2011, 06:52

sylvain schreef:
OlivierO schreef:Ik zie wel in de verschillende foto's dat die zwarte nerven van exemplaar tot exemplaar redelijk veel kan verschillen, zoals volgende foto's illustreren:
...

Tja, zonder bewijs (vlinder of foto) is het niet mogelijk om dat met zekerheid te stellen.

Vanop welke afstand zag je de vlinder vanop je garagedak ?
De mannetjes Monarch hebben veel minder zwarte aders dan de wijfjes. Vanop zekere afstand is dat misschien nog amper waarneembaar.
Ik heb de soort meerdere keren in mooie aantallen gezien nabij Gibraltar. De zwarte aders vielen mij niet direct op.

Dit is voor Europese normen een zeer grote vlinder en ik zou gerust durven zeggen minstens 2 keer een Grote vos of Dagpauwoog.
De vlucht is ook helemaal anders dan wat wij gewoon zijn. De vlinder is uiterst snel.

Het zal voor altijd spannend blijven...

Ik schat dat ik hem zag vanop een 3 tal meter, ik heb mij speciaal gebukt.
Maar goed, als ik hem nog eens moest waarnemen (vandaag is het weer precies alleszins al redelijk) probeer ik er zeker een foto van te trekken!

Bedankt voor de moeite om mee te zoeken!!!
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Fons' op 11 sep 2013, 07:27

Kleine bump, mijn vorige post stond eigenlijk in het foute topic.

Ik heb een (volgens mij) zeer vreemd geval met ofwel afslijtende kleur ofwel afwijkingen.. ik dacht richting een vrouwelijk icarusblauwtje.

Afbeelding
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 11 sep 2013, 09:46

zo afwijkend vind ik dit niet hoor, een exemplaar met nogal wat blauwe bestuiving zoals er wel meer voorkomen (icarusblauwtje vrouwtje gaat van helemaal bruin tot exemplaren met heel wat blauwe bestuiving )
spinvis
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 11 sep 2013, 09:50

Bedankt, toch nog niet veel gezien. :P
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor dagvlinder op 11 sep 2013, 22:57

Is een lokaal fenomeen.
Op sommige plaatsen kunnen de blauwe wijfjes zelfs vrij tarlijk zijn.
dagvlinder
Spreeuw

Berichtdoor Fons' op 16 sep 2013, 08:03

Op basis van wat kun je onderscheid maken tussen een kleine ijsvogelvlinder en een landkaartje? Ik weet dat de ijsvogelvlinder grotere witte vlakken heeft, maar ik vind dat moeilijk om te zien. Dan is er nog die oranje band, maar bij sommige landkaartjes kan dat vervagen. Iemand nog betere tips? :)

In 2010 (ik ben nu al mijn oude foto's aan het plaatsen op waarnemingen) heb ik blijkbaar een kleine ijsvogelvlinder in de Palingbeek gefotografeerd, zonder het te weten. Mijn zeldzaamste waarneming tot nu toe. :P

Afbeelding
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor spinvis op 16 sep 2013, 08:15

Begrijp je verwarring wat de bovenkant betreft.

kleine ijsvogel is veel groter.
Heeft een zweverige manier van vliegen.
De kleine ijsvogelvlinder heeft slechts een beperkte verspreiding al is de soort zich in onze regio in geschikt biotoop verder aan het uitbreiden (palingbeekdomein is daar één van).
De witte vlekken op de bovenkant van de vleugels van de kleine ijsvogelvlinder zijn duidelijk groter dan die van het landkaartje
De kleine ijsvogelvlinder heeft nooit oranje vlekjes op de bovenkant van de vleugels, deze zijn wel aanwezig bij het landkaartje
spinvis
Sperwer

Berichtdoor Fons' op 16 sep 2013, 08:52

Bedankt. :)

Jammer dat ik me vroeger hierin nog niet zo interesseerde en me daarom niets meer van de waarneming zelf herinner.
Fons'
Spreeuw

Berichtdoor BraS op 19 sep 2013, 10:08

Beste,
Dit "dambordje" gefotografeerd in de Pyreneeën, Spaans Baskenland.
Tekening op de onderzijde vleugel ontbreekt.
Kan hierover geen documentatie vinden...
http://sdrv.ms/16bcDyB
BraS
Goudhaan

Berichtdoor dagvlinder op 19 sep 2013, 19:08

BraS schreef:Beste,
Dit "dambordje" gefotografeerd in de Pyreneeën, Spaans Baskenland.
Tekening op de onderzijde vleugel ontbreekt.
Kan hierover geen documentatie vinden...
http://sdrv.ms/16bcDyB

Moeilijk te openen bij mij die URL maar mits enkele ommetoeren gelukt.
In toekomst ook datum van observatie meegeven want kan helpen voor determinatie. Bepaalde soortenin Spanje vliegen enkel in voorjaar.
Vlinders kunnen zeer variabel zijn én in de boeken staat slechts type exemplaar én eventueel één afwijking.
Dit is een wijfje M. galathea die een afwijkende tekening toont maar de geelachtige grondkleur op de achtervleugel onderzijde is frekwent aanwezig.
dagvlinder
Spreeuw

Vorige

Keer terug naar Dagvlinders