Overwinteren

Moderator: Pieter Van Dorsselaer

Overwinteren

Berichtdoor amber98 op 06 okt 2016, 17:37

Hallo,
Ik heb me zojuist aangemeld op het forum, omdat ik een vraag heb waar hier misschien iemand een antwoord op weet.

Ik heb voor mijn paarden 2 weien, een voor in de zomer en 1 voor in de winter. Aangezien ze binnenkort naar de winterwei gaan, ben ik daar even gaan kijken of alles nog in orde was. Tot mijn verbazing zag ik opeens heel grote zwarte vlekken in de stal. Na een beetje beter te hebben gekeken, lijken het me wel meer dan 50 vlinders (gok dagpauwoog) die daar willen overwinteren. Het probleem is alleen, wat kan ik ermee doen? Zodra de paarden de stal gaan gebruiken, kunnen ze hier niet meer rustig zitten. Ik vermoed dat ze binnen enkele uren doodgedrukt zullen worden, omdat ze op plekken zitten waar de paarden normaal schuren en waar ook de netten met hooi hangen... Ik wil ze die dood eigenlijk besparen. Ik ga zaterdag weer naar de wei, ook om even foto's te maken van goede kwaliteit.
Ik hoop dat iemand me tips kan geven. De meeste zitten op elkaar gekropen, een paar zitten apart.
amber98
Goudhaan

Re: Overwinteren

Berichtdoor Robin Septor op 07 okt 2016, 07:58

Hallo Amber,

dat zijn inderdaad dagpauwogen. Als er geen enkele mogelijkheid bestaat om ze te laten zitten, zou ik ze verplaatsten. Best met een glazen potje zoals hier staat beschreven, als ze gaan vliegen en geen nieuwe overwinteringsplaats vinden, gaan ze dood. Als er een mogelijkheid is om ze in dezelfde schuur te verplaatsen, zou ik dat doen, heb je anders nog andere locaties waarnaar je de vlinders kan verplaatsten ? Moet wel een koude plaats zijn, op warme plaatsen gaan ze dood in de winter.

http://www.vlinderstichting.nl/er-zit-een-vlinder-in-mijn-huis-wat-moet-ik-doen
http://www.vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=315

Als het er een 50-tal zijn, zal het wel een werkje worden om ze één voor één te verplaatsten ;-)

Groeten,
Robin
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor amber98 op 07 okt 2016, 14:54

Bedankt voor de linkjes. Ik heb verder geen koude plaatsen, ook thuis is de garage verwarmd. Ik kan wel kijken of ik ze hoger kan plaatsen, zodat de paarden er niet meer zo makkelijk aankunnen. In de stal zelf is het koud genoeg, ook het water bevriest er regelmatig.
amber98
Goudhaan

Berichtdoor amber98 op 07 okt 2016, 18:25

Ben toestraks geweest. Zal straks even de foto's hier plaatsen. Ben de tel kwijt geraakt bij 67. Bij het verplaatsen zijn er helaas ook een stuk of 15 weggevlogen, nadat ik ze verplaatst had. Maar er kunnen er alsnog veel overleven in de de stal.
amber98
Goudhaan

Berichtdoor amber98 op 07 okt 2016, 20:36

Hier 3 gelukte foto's. Ze hingen allemaal in dit soort groepjes, verspreid door de hele stal.
AfbeeldingDSC_0970B by amberdebeer, on Flickr
AfbeeldingDSC_0950B by amberdebeer, on Flickr
AfbeeldingDSC_0983 (2)B by amberdebeer, on Flickr
Zo ben ik ze een paar weken geleden nog tegen gekomen:
AfbeeldingDSC_0677B by amberdebeer, on Flickr
amber98
Goudhaan

Berichtdoor Robin Septor op 08 okt 2016, 08:18

Mooie foto's ! Die weg gevlogen vlinders vinden wel een nieuw plaatsje, er zijn de komende dagen nog voldoende zonnige momenten. Knappe waarneming hoor, indien je graag wil kan je deze ook op waarnemingen.be plaatsen ?
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor amber98 op 08 okt 2016, 11:15

Dankje! Die site zal alleen gaan over waarnemingen in België Neem ik aan? Ik woon namelijk net over de grens in Nederlands Limburg.
amber98
Goudhaan

Berichtdoor pvt op 08 okt 2016, 11:17

amber98 schreef:Dankje! Die site zal alleen gaan over waarnemingen in België Neem ik aan? Ik woon namelijk net over de grens in Nederlands Limburg.
Voor Nederland heb je de website [url]waarneming.nl[/url], beide websites werken met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.
pvt
Visarend

Berichtdoor amber98 op 08 okt 2016, 12:27

Oké bedankt, dan kijk ik daar straks even
amber98
Goudhaan

Keer terug naar Dagvlinders