Zomerklokjes

Nieuws van (verenigingen binnen) de vzw Natuur.koepel Zuid-West-Vlaanderen

Zomerklokjes

Berichtdoor wild nature op 07 apr 2012, 19:06

Opnieuw een prachtig spektakel in de Kasselrijbeek (Ven-gebied):

de ZOMERKLOKJES

We hebben gisteren mooie foto's kunnen nemen, maar weten niet hoe we ze op dit forum kunnen plaatsen.
wild nature
Goudhaan

Re: Zomerklokjes

Berichtdoor Pjoris op 07 apr 2012, 19:11

Pjoris
Sperwer

Berichtdoor yann op 07 apr 2012, 20:23

Schitterend die populatie Zomerklokjes.

Een foto van omtrent 2002 : Afbeelding
Ik had er toen ook Gulden Boterbloem.
Het gebied staat wel serieus onder druk. Er wordt veel te veel gemest en daardoor krijgen de grassen een boost. Waren Zomerklokjes geen knolgewassen geweest, dan waren ze er al lang weggeconcurreerd.
yann
Steenarend

Berichtdoor wild nature op 08 apr 2012, 21:23

Deze foto's dateren van 6 april 2012. De Zomerklokjes staan in volle glorie te pronken.
Gelet op de standplaatsvereisten is de waterhuishouding in het gebied mijns inziens nog belangrijker dan de mogelijke vermesting van de grond. De periodieke overstroming is van levensbelang voor deze plant. Het is van belang dat het ANB en de natuurliefhebbers deze locatie goed in de gaten houden en dat de waterkwaliteit OK blijft. De plant kan enige vermesting blijkbaar redelijk verdragen.
Volgens een aantal bronnen zou deze plant nog enkel voorkomen in het gebied van de Kleine en de Grote Nete, in Vlaams-Brabant en... in Waregem. Toch wel een sterk argument voor de overheid of een natuurvereniging om dit natuurgebied (VEN-gebied) aan te kopen. Het Zomerklokje is bedreigd volgens de Rode Lijst en staat in categorie 1 van de bijlage van het Soortenbesluit (verboden te plukken, te vernielen, enz). Het Zomerklokje verdient niet alleen bescherming: het IS beschermd, en gelukkig maar !

Zou de gebruiker van de grond nog altijd Joris Vercruysse zijn, zoals vermeld in een vroeger topic ?

Hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wild nature op 08 apr 2012, 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
wild nature
Goudhaan

Berichtdoor wild nature op 08 apr 2012, 21:38

Ondertussen vond ik de truc om een grotere foto te posten:

Afbeelding
wild nature
Goudhaan

Berichtdoor wild nature op 08 apr 2012, 21:52

En last but not least:

Zomerklokje in close-up, magnifiek toch ?

Afbeelding
wild nature
Goudhaan

Berichtdoor johnny op 10 apr 2012, 08:02

Vroeger was er een heel bekende plaats, met duizenden Zomerklokjes, hier net over de taalgrens in Obigies...... Benieuwd of die er nog is??
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor wild nature op 11 apr 2012, 22:14

Inderdaad, volgens Waarnemingen.be werden op 22/04/2010 nog 16 Zomerklokjes geteld in de Coupure de Leaucourt te Hérinnes (Hainaut).

Zie ook:

http://environnement.wallonie.be/dnf/dcnev/acces_nature/Leaucourt.htm

bij caractéristiques naturelles dus site kan men lezen :

"une importante station de nivéoles d’été offre au regard son tapis blanc en avril-mai"

(Zomerklokje heet in het Frans nivéole d'été).

Leaucourt en omgeving (150 ha) maken gelukkig ook deel uit van het Natura 2000 -netwerk.
wild nature
Goudhaan

Berichtdoor johnny op 12 apr 2012, 08:25

Caractéristiques naturelles du site

« A épingler ! »
La roselière et les différents canaux de drainage abritent notamment les rousserolles effarvate et verderolle, la gorgebleue, le bruant des roseaux. Le martin-pêcheur visite fréquemment le « bras mort » sans toutefois y nicher. Sur les cultures avoisinantes s’observent de nombreux vanneaux huppés, des tadornes, des huîtriers-pies…Outre la flore typique des milieux humides (salicaire, eupatoire chanvrine, reine des prés, épilobe hirsute, valériane…), une importante station de nivéoles d’été offre au regard son tapis blanc en avril-mai. Enfin, la bouvière, un curieux petit poisson dont la reproduction est strictement liée à la présence de moules d’eau douce, peuple les eaux de la coupure.

Dat moeten toch meer dan 16 bloempjes zijn......................
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Potje op 23 apr 2016, 12:00

Gisteren een bezoekje gebracht, mits toelating van de landbouwer, aan de twee bosjes waar het zeldzame zomerklokje in volle pracht volop tiert.
Enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Potje
Spreeuw

Berichtdoor xyala op 24 apr 2016, 13:50