Limburg

Berichtdoor manne op 30 apr 2007, 18:23

Misschien niet zo bijzonder bij jullie in de buurt, maar ik had dit weekend in Lommel (Vossemeren) 3 Bonte vliegenvangers. Voor mij alvast een leuke waarneming (zien we niet zo vaak hier in Zuid-West-Vlaanderen). Ook nog 2 Wespendieven NO (mijn eerste dit jaar voor België).
manne
Visarend

Berichtdoor MB op 30 apr 2007, 20:50

Dat is toch wel een jaarlijks gezien beestje, maar ze blijven toch wel erg mooi he.
MB
Sperwer

Berichtdoor Harry op 10 mei 2007, 20:26

Allez vooruit. De tweede bach. biologie uit Gent is vandaag het Limburgse Hageven onveilig gaan maken.

Leukste vogels:
1 sprinkhaanzanger
min. 2kp + 1 vr. roodborsttapuit
min. 3 man + 2 vrouw tapuit
1 zingende geelgorsman + 1 vrouwtje
1 roerdomp (gezien in de vlucht)
blauwborst zeker 1, wss 2
zingende boomleewerik, boompieper...
ad man bruine kiekendief lekker dichtbij

Andere leuke dingen waren zonnedauw, weidebeekjuffer, verschillende buizerds, zwartkoppen en tuinfluiters, veel fitis, mierenleeuwtjes, snoek, ijsvogel, haas...

Voor Bert, Renaat en andere forumers kan ik al zeggen dat die vette rups een wilgenhoutrups (Cossus cossus) was: http://delta-intkey.com/britin/images/nod816.jpg
http://hpbimg.peppix.de/HP_Cossus_cossus_1.jpg

Het dier is van de familie van de houtboorders en de vlinder is nogal een kanjer [;)] Het beest verpopt in losse grond met houtsnippers enzo, dus nu hij ingegraven zit zal dat misschien niet zo lang meer duren. In het Engels heet hij 'Goat Moth' wat afgeleid is van de 'geitige'geur die de rups afscheidt. Het is een vrij algemeen beest.

Geen noordse stormvogels vandaag [;)] Mooi gebied met leuke variatie in biotoop.

Spijtig dat de heenreis zo lang duurde door de vele files.
Harry
Buizerd

Berichtdoor MB op 16 mei 2007, 10:23

Zwarte ibis op de provincievijver van het Hageven. is gisteravond ingevallen, of het dier nog tp is weet ik niet, maar ik ga waarschijnlijk namiddag wel even kijken.
foto's op http://dewulpvaria.spaces.live.com/
MB
Sperwer

Berichtdoor MB op 16 mei 2007, 13:55

Ook nog een Koereiger in Schulen, maar het beest blijkt geringd te zijn dus toch maar even afwachten.
MB
Sperwer

Berichtdoor MB op 16 mei 2007, 21:15

Zwarte ibis van hageven is nog aanwezig (pers. med. Gaby Bollen) maar zat vanmiddag in het niet toegankelijke deel. Vogel is naar het schijnt nogal onrustig dus kans zit er wel in dat hij morgen wel vanaf de toegankelijke delen zichtbaar is.
MB
Sperwer

Berichtdoor Dirk L op 21 mei 2007, 12:40

19-20/05

Gefietst langs Teutenroute, hoofdzakelijk Peer, Eksel, Overpelt, Neerpelt, Kaulille,..

Mooie tracés om eens een pedaalke rond te slaan. Veel afwisseling bos-, gras-, cultuurland,.. met nogal wat paardenstoeterijen, die nogal wat vliegen en dus Boerenzwaluwen en dus Boomvalken aantrekken. [:)].
Ten oosten van Peer laat het Geelgorzengezang je niet meer in de steek ! [:)][:)] Kleine landschapselementen zijn er ten overvloede, vandaar.
Dirk L
Buizerd

Berichtdoor Filip op 21 mei 2007, 20:53

Ik was ook in Limburg met de familie het voorbije weekend (midden-limburg), weinig vogels gekeken, maar toch een Zwarte Ooievaar op 18/05 aan de Sonnisheide-hoeve te Helchteren (overigens lekkere ijsjes daar), en leuke soortjes als Bonte Vliegenvanger, Gekraagde Roodstaart, Boomleeuwerik, ...
Filip
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 21 mei 2007, 21:20

Tjah, op de fiets schiet het vogelkijken er wel enigszins bij in. Ik had één Grauwe Vliegenvanger als 'specialleke'.
Dirk L
Buizerd

Berichtdoor jan R op 29 jul 2007, 22:23

Samen met Wannes Vanderhaegen heb ik gisteren de streek tussen Hasselt en Koersel wat verkend, met als belangrijkste:
Buizerd, Bruine kiekendief, Kleine zilverreiger, een opvliegende groep van minstens 20 Blauwe reigers, Dodaars, Ijsvogel, Grauwe vliegenvanger, Roodborsttapuit, Huiszwaluwen en een Eekhoorn.

Aan vijvers geen gebrek daar, maar het is moeilijk om een mooi zicht over die vijvers te krijgen. De meeste zijn trouwens privé-eigendom => visvijvers ofwel ontoegangkelijk rustgebied.

Jan
jan R
Spreeuw

Berichtdoor MB op 02 aug 2007, 12:32

Gistermiddag rond drie uur een Zwarte Ooievaar overvliegend over de Luysen in Bree (richting NW)
MB
Sperwer

Berichtdoor MB op 27 aug 2007, 20:32

Groote burgemeester op Houbenhof (aan de maas)
Miel Opdenacker post op BB volgende bericht:

Hallo,

Vanavond om 18u30 was mevr.weer aanwezig.
Zie zeer sterk uitvergrote foto waarbij op het origineel formaat
toch al een ( geel? )bruin oog te zien is.
Morgenavond is ze er misschien weer.
Wegbeschrijving:
Van Maaseik naar Ophoven: voor de kerk van Ophoven R:
door de Maasstraat rijden tot net over de Lossingbeek.
Daar L afslaan: ongeveer 1km verder zie je R het dagstrandje
en café De Steenberg. Daar parkeren en te voet het kiezelwegje
rechts volgen tot je tegen het water van de plas van Houbenhof
loopt ( ong.500 m ). Op de kiezelhopen die in het water liggen
zat het beestje vanavond.
MB
Sperwer

Berichtdoor Miguel op 11 sep 2007, 10:02

Limburgers,

In oktober zou ik eventueel een weekje naar den Limburg trekken. Kan iemand eens kort samenvatten welke de belangrijkste te bezoeken regio's - locaties - gebieden zijn ?

Met dank op voorhand.
Miguel
Spreeuw

Berichtdoor MB op 16 sep 2007, 13:38

voor wie nog'ns een exoot wil tikken. 7 Heilige ibisen op Luysen of Mariahof (hangt er maar vanaf aan welke kant van de dijk ze willen gaan zitten)
MB
Sperwer

Berichtdoor MB op 07 nov 2007, 21:23

Vandaag door het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek een KLEINE ALK opgehaald in Maasmechelen. Beestje lag bij de mensen aan de voordeur.
foto's op: http://www.natuurhulpcentrum.be/
MB
Sperwer

Berichtdoor johnny op 07 nov 2007, 21:33

Ik herinner me zo'n vondst te Wevelgem einde jaren 70 door ééne Jozef Herman. Het ging hier wel over een dood Klein Alkje.
johnny
Buizerd

Berichtdoor vdbuss op 21 feb 2008, 17:52

Op de universitaire campus te Diepenbeek was er deze morgen een Grote Lijster aan het zingen.
vdbuss
Koolmees

Berichtdoor BartU op 22 feb 2008, 11:12

Op 12/02/2008 een Zwarte Specht zien voorbijvliegen in de gemeente As (omgeving Theunissenmolen), maar zo speciaal is dat zeker niet in Limburg ? [:)]
BartU
Spreeuw

Berichtdoor MB op 22 feb 2008, 16:34

Echt super kicken is dat niet, maar het blijft toch wel 'n mooie verschijning. Ze zijn trouwens volop aant roepen de laatste tijd dus mochten er onder jullie zijn die wel enorm kicken op Zwarte specht en ze willen komen zoeken in Limburg, dan ist nu wel het moment.
succes ermee.
MB
Sperwer

Vorige

Keer terug naar Excursieverslagen Limburg