Kalmthoutse Heide

Kalmthoutse Heide

Berichtdoor jochen op 19 jul 2004, 08:31

Gisterenavond (tss 17 en 22 uur) in de Kalmthoutse Heide gezeten.
Alles leek erop dat het wel een zachte zomeravond ging worden , zodat ik misschien wel enige kans op Nachtzwaluw ging hebben , maar dat viel dus wel wat tegen.

wel dus

2 Kiekendieven. Dit waren duidelijk vrouwtjes van Blauwe of Grauwe (duidelijk witte stuit). Ik zag wel geen zwarte band op de vleugels zodat ik eerder geneigd ben om aan Blauwe Kiekendief te denken. Is dit mogelijk in deze tijd van het jaar?
3tal Boomvalken (zeer luidruchtig!)
1 Koekoek
Veel Roodborsttapuit, Graspieper en Boompieper
jochen
Spreeuw

Berichtdoor jochen op 18 apr 2006, 00:23

deze namiddag op de Kalmthoutse Heide niet echt veel maar toch leuk

1 lang waargenomen jagende Slechtvalk met spectaculaire duikvlucht erbij! [8D]
9 Geoorde Futen (Stappersven)
1zp Koekoek
1 Gekraagde Roodstaart
1 Zwarte Specht (aud)
2 Boomleeuweriken

Opvallende aanwezigheid van Roodborsttapuiten, Fitissen, Boompiepers en Graspiepers, alsook enkele Kuifmezen, Kepen en Sijzen. Tureluur, Grutto, Witgatje en Scholekster in de omgeving van de Biezenkuilen. Op het Stappersven zeer veel Slobeenden en Pijlstaarten en enkele Wintertalingen.

niet veel insecten, enkele citroentjes en zandloopkevers.
jochen
Spreeuw

Berichtdoor Peter op 20 apr 2006, 11:26

Mijn dochter, Fien, vertrekt maandag op bosklassen naar Westmalle. Er staat ook een tocht naar de Kalmthoutse heide op 't programma. Tijdens de voorbereiding op school kwam er ter sprake dat er daar Korhoenen zitten. Zijn ze daar nu nog zichtbaar ? Fien , 10 jaar (=5° leerjaar)spreekt mij er dagelijks over en ik kan alleen maar zeggen dat ik de Korhoen zelf nog nooit gezien heb [:(]

Ik wens haar die Korhoen toe, dan kan ze op 't forum haar allereerste post plaatsen.

--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor Kristof op 20 apr 2006, 11:50

Daar vrees ik voor, peter. Korhoenen zijn al een hele tijd uitgestorven als broedvogel in Vlaanderen. En een laatste waarneming in Vlaanderen dateert van 1999 als ik mij niet vergis. Conclusie: 't zal niets worden daar op de heide. Die voorbereiding op school zouden ze beter wat actualiseren dus.
Kristof
Bosuil

Berichtdoor Piet op 21 mei 2006, 19:45

Vandaag in de Kalmthoutse heide met JNM Roeselare: <b>1 zp Fluiter</b>, 3-tal zp Gekraagde Roodstaart, verschillende Boompieper, 1 zp Boomleeuwerik, 2 kp Roodborsttapuit, Wulp (aud.)...
Ook een 5-tal Groentjes en Rugstreeppad (aud.)
Piet
Sperwer

Berichtdoor PQ op 13 apr 2008, 21:51

Vandaag mijn eerste Gierzwaluw van dit jaar op het Stappersven. Daar ook 49 Zwartkopmeeuwen over richting zuid en heel wat Oever- en Boerenzwaluwen.
PQ
Spreeuw

Keer terug naar Excursieverslagen Antwerpen