Slankmos?

Alles over (korst)mossen: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei weetjes

Slankmos?

Berichtdoor Bavo op 15 apr 2012, 16:01

Hallo,

Ik ben eens aan het kijken wat er allemaal in mijn plantenbakken groeit. Tussen het Gewoon Krulmos, iets wat misschien een soort Bisschopsmuts is, en een aantal mossen die (nog) te klein zijn om goed te bekijken, staat ook dit:
Afbeelding
(Sorry voor de wazige foto. Het is moeilijk een foto te nemen van zulke kleine dingen met een simpel toestel.) Het gaat om de rechtopstaande stengeltjes met hier en daar een blaadje. De stengels zijn zo'n 8mm hoog. Ik kom uit bij Slankmos, maar als ik het goed heb, zouden daarvoor eigenlijk de blaadjes bovenaan langer moeten zijn dan de onderste, wat ik niet het geval vind. Heeft iemand een ander idee?
Bavo
Goudhaan

Re: Slankmos?

Berichtdoor lycopoda op 19 apr 2012, 08:39

Ik denk dat dat slanke mos purpersteeltje is. Dat komt vaak voor samen met gewoon krulmos. Wacht maar af wanneer het gaat kapselen.

Met vriendelijke groet,
Mark
lycopoda
Pimpelmees

Berichtdoor Joost Reyniers op 10 mei 2012, 20:58

Het fijne mos kan Slankmos zijn, het is gekend dat deze soort wel eens in bloembakken staat. Maar de foto laat geen zekere determinatie toe.
Ander mos op de foto is naast Gewoon Krulmos ook Gedraaid Knikmos.

Slankmos heeft onder de microscoop gezien vaak kort gesteelde broedknolletjes in de bladoksel, ik heb op waarnemingen al enkele microscopische opnamen geplaatst.
Joost Reyniers
Goudhaan

Berichtdoor Joost Reyniers op 10 mei 2012, 20:59

bisschopsmuts in een bloembak is wel uitgesloten
Joost Reyniers
Goudhaan

Berichtdoor Bavo op 12 mei 2012, 09:14

Helaas heb ik (nog) geen microscoop tot mijn beschikking. Met een loep zie ik alleszins geen knolletjes in de bladoksels. Maar er staan er ondertussen al meer van in de bak. Ik zal proberen een scherpere foto te maken.

Wat die soort bisschopsmuts betreft: als ik kijk naar foto's die op het internet te vinden zijn, lijkt het daar inderdaad niet op. Ik had mij gebaseerd op http://www.bbsfieldguide.org.uk/. Wat het dan wel is, heb ik nog niet gevonden. Alle begin is moeilijk, zal ik maar denken. Misschien dat ik mij beter de Beknopte mosflora van van Nederland en België aanschaf.
Bavo
Goudhaan

Berichtdoor knipping op 16 aug 2012, 21:11

Soms schieten uit oudere plantjes van Gedraaid knikmos nieuwe sprietjes omhoog. In dit geval kan je kijken of de fijne mosplantjes direct uit de grond omhoog komen. alhoewel de blaadjes in de top wel erg lang zijn.
knipping
Pimpelmees

Berichtdoor Bavo op 18 aug 2012, 17:22

Ondertussen heeft het al heel de bak overwoekerd. Sommige plantjes hebben nu wel duidelijk langere blaadjes aan de top. Maar er zijn nog geen kapsels, en voor zover ik met een loep kan zien, ook geen broedknolletjes.

Hier is een recentere foto (sorry, nog altijd een beetje wazig...)
Afbeelding
Bavo
Goudhaan

Keer terug naar Mossen en korstmossen