penseelkrab

Alles over ongewervelden (behalve insecten): determinatie, bijzondere waarnemingen, ...

Moderator: xyala

penseelkrab

Berichtdoor Diddy op 10 jul 2015, 20:12

Hoi,
ik heb de gewoonte, nu en dan een juveniel strand(krabje) mee te pakken van zee en het in m'n mini zee-wateraquariumpje te laten resideren, de laatste keer dat ik di deed was ergens vorig jaar, het krabje zit er nog steeds in. Een tijdje geleden had ik hem nog eens te pakken gekregen en voelde toen dat de scharen en poten toch iets scherper waren en de scharen ook iets steviger gebouwd dan de doordeweekse strandkrab.
Daarnet heb ik hem nog eens kunnen vangen (dan mag de krab altijd de pootjes eens strekken in een emmer).

ik heb er nu ook foto's van, ik heb gezien dat in de scharen een soort harig putje is, daarom kwam ik bij de penseelkrab.

Afbeelding

Afbeelding

moet ik dit alsnog ingeven als een waarneming?
en hoe herken ik een juveniele penseelkrab? (elke penseelkrab minder in de noordzee is en plek voor een inheemse krab toch?)
Diddy
Spreeuw

Re: penseelkrab

Berichtdoor vertigo op 13 jul 2015, 11:18

ziet er idd een penseelkrab uit.

De carapax (rugschild) is wat vierkanter dan bij een gewone strandkrab.
Met blaasjeskrab kun je ook nog wat verwarren (die heeft blaasjes waar het penseelkrabbetje penseeltjes heeft) maar die is wat roder van kleur en heeft ook meer stippen op de scharen.
Zie ook: http://www.anemoon.org/Flora-en-Fauna/Soorteninformatie/Soorten/ID/182/Penseelkrab en http://www.vliz.be/wiki/Penseelkrab

Juveniele penseelkrabbetjes gaan viseren ten voordele van de inheemse strandkrab heeft m.i. niet zoveel zin. Enerzijds is het dweilen met de kraan open. Anderzijds verkiezen penseelkrabbetjes meer (aan onze kust kunstmatig) stenig substraat terwijl onze strandkrabben ook op zandige bodems goed gedijen.

mvg
vertigo
Spreeuw

Keer terug naar Ongewervelden (overig)