Alloteuthis media

Alles over ongewervelden (behalve insecten): determinatie, bijzondere waarnemingen, ...

Moderator: xyala

Alloteuthis media

Berichtdoor Kelle op 11 sep 2013, 14:10

Hallo, ik heb afgelopen maandag 9/09 tijdens wetenschappelijke visactiviteiten met een bodemsleepnet aan boord van de Simon Stevin in het Belgisch deel van de Noordzee een zeer waarschijnlijk ex. van de dwergpijlinktvis Alloteuthis media gevangen (positie ongeveer 51°20 N, 2°57 E). Ik ben vertrouwd met zowel de Gewone Dwergpijlinktvis A. subulata als met A. media (laatstgenoemde eerder gevangen in Wales, W-Engeland, eiland Man en ook de Engelse Noordzee), en herkende dit ex. aan de laterale mantelrand die naar achteren was ingesnoerd ten opzichte van de dorsale en ventrale randen. Helaas geen foto, ik had het specimen (en een A. subulata ter vergelijking) opzij gelegd bij het uitsorteren van onze vangst om nadien te fotograferen (en te bewaren), maar een overijverige medewerker moet ze bij het opkuisen mee overboord gekieperd hebben ... Mogelijk een nieuwe soort voor de Belgische fauna, maar ik kan het dus niet hard maken (dedjuu toch!).

Kan deze soort toch worden toegevoegd op waarnemingen.be, zodat ik deze kan invoeren, als onzeker?

Met vriendelijke groeten,
Kelle
mvg,

Kelle
Kelle
Koolmees

Keer terug naar Ongewervelden (overig)